twitter
rss

Pages


 RANCANGAN PENGAJARAN PRASEKOLAH


MASA                          : 10.20 – 11.00 pagi (40 minit)
MODUL TEMA               : HAIWAN
SUB TEMA                       :  BUNYI HAIWAN JINAK
TUNJANG UTAMA          : LITERASI SAINS DAN TEKNOLOGI.
Fokus                         : ST 3.0  Menyiasat Alam Hidupan.
Standard Kandungan     :
ST 3.4 Menjalankan penerokaan ke atas ciri, habitat,  cara pergerakan, jenis makanan, kitaran  hidup haiwan yang biasa dijumpai.

Standard Pembelajaran :
ST 3.4.1 Menamakan haiwan yang biasa dijumpai  (dalam kehidupan sebenar, buku/tv)
  ST 3.4.2 Mengecam bunyi haiwan yang biasa   dijumpai.
   ST 3.4.3 Memerhati dan meniru pergerakan haiwan   (contoh pergerakan; terbang, melompat)

Kesepaduan               :
KT 2.1.13 Menyanyi sambil bergerak
BM 1.1.5 Mengecam pelbagai bunyi di persekitaran  murid.

Objektif                     : Pada akhir pembelajaran ini murid dapat
      1.  10 orang kanak-kanak dapat Meniru dan membunyikan bunyi haiwan yang   ditunjukkan oleh guru serta melakukan pergerakan haiwan tersebut.
      2. 10/12 orang kanak-kanak dapat menamakan haiwan  dengan tepat.
Bahan                       : Video, Kad huruf. Kad gambar, ipad,laptop
LANGKAH-LANGKAH PENGAJARAN.

SET   INDUKSI   ( 5 Minit )  Cikgu Tijah Bt.Sohod
1.Guru memperdengarkan pelbagai bunyi haiwan seperti kucing, katak, burung dan sebagainya.
2.Kanak-kanak menceritakan pengalaman dan pengetahuan mereka berkaitan haiwan.
Bahan : Power Point, ipad

LANGKAH 1  (15 minit)  Cikgu Faizan Bin Mukti
1. Guru memperlihatkan gambar - gambar haiwan dan memperdengarkan  semula bunyi haiwan tersebut.
2. Kanak-kanak menamakan haiwan tersebut dengan bimbingan guru.
3. Guru memperlihatkan semula gambar haiwan dan kanak-kanak   menghasilkan bunyi haiwan tersebut.

Bahan :Power Point.ipad  


LANGKAH 2  (15 minit) Cikgu Rusidah Binti Hamzah)

1. Guru  memperkenalkan huruf pertama haiwan tersebut
Contohnya   Huruf K untuk Kucing,Huruf I untuk itik,Huruf A untuk ayam
2. Guru memperlihatkan  gambar haiwan melalui power point dan murid menyebut huruf

Bahan :  Gambar Haiwan dan huruf di Power point



LANGKAH 3  ( 10 minit) Cikgu Lukis Henry Ta-O

1.Guru memperlihatkan ganbar haiwan melalui power point dan kanak-kanak melihat gerakan haiwan-haiwan tersebut.
2. Kanak-kanak meniru pergerakan haiwan yang diperlihatkan.
Secara berkumpulan,kanak-kanak melakukan pergerakan haiwan berpandukan bunyi haiwan yang diperdengarkan oleh guru.


Penutup (4 Minit) Cikgu Piki Bt.Pitoh @ Peter
1. Guru bersoaljawab tentang pergerakan  dan bunyi  haiwan
2. Guru mengajar baris demi baris senikata lagu “ Bunyi Haiwan”
 3.Guru bersama Murid menyanyikan Lagu  “Bunyi Haiwan” sambil beraksi pergerakan binatang.
4.Lagu diulangi semula dan murid menyanyi sambil membuat pergerakan haiwan.

0 comments:

Post a Comment

Pengajaran Maya Kumpulan PRAKBPPG USM3